Ako neprísť o strechu nad hlavou

Ak som zadlžený a prídem náhle o príjem, musím brať aj prácu, ktorú by som za normálnych okolností nebral a často krát aj horšie platenú. Doslova sa stávam otrokom svojich dlhov, píše Janka Zvardoňová.

Mnohokrát sa pohrávam s myšlienkou, ako ľudia rozmýšľajú. Celý život lopotia, chodia do práce, naháňajú peniaze na živobytie, na to, aby zaplatili dlhy v banke alebo v horšom prípade nebankovke. Nad tým, že by si mali časť peňazí odložiť tak, aby ich aj pri prvých povianočných výpredajoch neminuli, už mnohokrát nerozmýšľajú. Veď sused si kúpil nový televízor v 50% zľave a aké by to bolo, keby som ja Slováčisko pozeral na starý televízor. Musím sa mu predsa vyrovnať. Toto považujem za taký začarovaný kruh spotreby, míňania možno budúcich tušených peňazí, ktoré Slovák minie pod vplyvom reklamy. Ale povedzme si na rovinu - reklama je obchod. A v obchode zvykneme míňať. Míňame ťažko odložené a odrobené peniaze, ktoré sme len tak niekde uložili, aby sme mohli na ne kedykoľvek siahnuť, keď ich budeme potrebovať.

Predtým, ako idem míňať peniaze, hlavne keď naozaj idem na doraz svojho rodinného rozpočtu by som si mal dať otázku:

  • skutočne to potrebujem, alebo to len niekto potreboval nutne predať?

  • Nie je to len kvôli môjmu rozmaru, alebo len kvôli uspokojeniu ega, alebo je to len rozmar?

Ešte horšie je, ak si na veci, ktoré nepotrebujem beriem pôžičku alebo úver.

Ak dokážeme odolať tlaku reklamy, niekedy možno našej pýchy, dokážeme si peniaze odložiť a ušetriť. Ušetrené peniaze nám vedia dať väčšiu slobodu, pretože ak prídeme náhle o príjem, nemusíme sa báť, z čoho najbližšie mesiace vyžijem, ako zaplatím svoje účty. Naopak, ak som zadlžený a prídem náhle o príjem, musím brať aj prácu, ktorú by som za normálnych okolností nebral a častokrát aj horšie platenú. Doslova sa stávam otrokom svojich dlhov.

Preto je dobré odkladať si aspoň časť svojho príjmu, odolávať reklamám, „výhodným“ výpredajom, aby sme mali peniaze na to, čo budeme naozaj potrebovať. A najmä v čase, keď by sme prišli o príjem, poprípade by prišla život ohrozujúca udalosť. Niekedy si to uvedomíme neskoro. Často krát, keď už doslova prichádzame o strechu nad hlavou. Niekedy vďaka reklame. Ale je to naozaj kvôli reklame? Alebo je to skôr naša nerozvážnosť, unáhlenosť, nevedomosť...?

Janka Zvardoňová

Jej silná stránka je servis skôr uzatvorených zmlúv a venuje sa neživotnému poisteniu.

Viac od autora →