Pozor, aby vám zníženie úroku nezabalili do drahého pozlátka

Aby sa banky vyhli stratám, zaviedli nové poplatky, respektíve zvýšili už existujúce. Tak pozor na „výhodné“ ponuky, píše špecialistka Salve Mária Chrastinová.

V dnešnej dobe na kúpu nehnuteľností ľudia často využívajú hypotekárny úver. Túto možnosť využila aj pani Katka. Oslovila banku, tá jej všetko zariadila a pani Katka nadobudla si svoj vytúžený byt.

Banke pravidelne splácala úver s vysokou úrokovou sadzbou. Od priateľky sa dozvedela sa, že banky prehodnocujú svojim klientom úrokové sadzby, preto navštívila svoju banku so žiadosťou o prehodnotenie úrokovej sadzby mimo obdobia fixácie.

Niečo za niečo

Po prehodnotení jej žiadosti ju pracovník z banky kontaktoval a oznámil jej dobrú správu – mesačná splátka sa zníži o 50 eur. Pani Katka bola šťastná.

Dohodla si s pracovníkom termín podpisu dodatku k úverovej zmluve. Pred podpisom dodatku ju zamestnanec banky informoval, že podmienkou zníženia úrokovej sadzby je kúpa ďalšieho produktu  - kreditnej karty. Pani Katka sa odvolala, že tento produkt nie je pre ňu teraz vhodný, lebo je na dlhodobej PN-ke a jej príjem sa znížil o 45 percent, čo si môžu pozrieť cez obraty na jej osobnom účte.

A ako to dopadlo?

Nakoniec sa s bankou dohodla na pravidelnom mesačnom sporení po 20 Eur. Finančnú čiastku na sporiaci účet jej bude mama vkladať na jej účet, aby naplnila literu zákona banky.

Pani Katka podpísala dodatok k úverovej zmluve, za ktorý si vyinkasovali poplatok, ktorý nebol celkom nízky. Víťazom v tomto boji bola banka, ktorej vôbec nezáležalo na budovaní vzťahu s klientom a už vôbec nie, že by zisťovala potreby klienta či fakt, či má na to klient finančné zdroje.

Toto banky nesmú

Banky zavedením Opatrenia NBS od 21.3.2016  najviac stratili  na zmluvnom poplatku za predčasné splatenie úveru mimo výročia fixácie úrokovej sadzby. Aby sa vyhli stratám, finančné domy zaviedli nové poplatky resp. zvýšili už existujúce.

Ale pozor v prospech klienta hrá fakt, že opatrenie zakazuje podmieňovať poskytnutie úveru s kúpou iného produktu.

Banky sa snažia svoje straty nahradiť. / pixabay.comBanky sa snažia svoje straty nahradiť. / pixabay.com

Podobná situácia sa môže stať každému

Zamestnanci bánk sa snažia „masírovať“ klienta pri každej osobnej návšteve a predať mu produkt za každú cenu. Podobný scenár sa deje aj pri telefonickom oslovovaní klientov. Nezisťujú jeho potreby, vhodnosť a nevhodnosť produktu pre klienta, prezentujú len výhody produktu a neupozornia na prípadné úskalia.

Ak požiadate o akúkoľvek zmenu so zmenou podmienok jedného produktu sa môže stať, že z banky odchádzate s ďalším produktom. Doma si položite otázky: “Prečo som vlastne podpísal zmluvu? Aké budem mať výhody? Aké poplatky si bude banka inkasovať? Je to najlepší produkt na trhu? A čo konkurencia?

Na tieto otázky vám najlepšie odpovie finančný sprostredkovateľ. Ten je nezávislý, vždy stojí na strane klienta. Zastupuje ho ako právnik alebo lekár komplexne pred snahou finančných inštitúcii predať nevhodné, drahé a nepotrebné produkty.  

Moje odporúčanie

Každá rodina by mala mať svojho osobného finančného sprostredkovateľa, ktorý pozná ich finančné zázemie, ich súčasné potreby a vie v dostatočnom časovom horizonte sprostredkovať produkty cez finančné inštitúcie, ktoré sú vhodné viac pre klienta ako pre banku.

Mária Chrastinová

Najčastejšie rieši klientom bývanie cez hypotéky a znižuje im mesačné splátky na existujúcich formou refinancovania.

Viac od autora →