Žiadna otázka nie je hlúpa. Iba tá, ktorú nepoložíte

Žiadna otázka nie je hlúpa. Iba tá, ktorú nepoložíte

Pri kúpe finančného produktu podpisujem zmluvu, nie to, čo mi povedal predajca alebo poradca, píše regionálny riaditeľ Salve Miroslav Kykloš. 

 Každý občan, či už si to uvedomuje alebo nie, nakupuje finančné produkty. Pred tým, ako vstúpite do finančnej inštitúcie, odporúčam napísať si cieľ, pre ktorý tam idem. Veľakrát sa stáva, že klient ide niečo vybaviť, ale tlakom banky popri tom kúpi alebo uzavrie aj nejaký iný produkt. Platí tzv. pravidlo ČZTM (čo z toho mám ja klient a nie finančná inštitúcia).

Podpisujem zmluvu. Nie slová

 Zo zákona má klient právo zobrať si podklady a naštudovať si daný návrh alebo sa o ňom s niekým poradiť. Taktiež má právo, aj keď podľa mňa povinnosť, klásť otázky. Žiadna otázka nie je hlúpa, okrem tej, ktorú sa neopýtam. Je dôležité sa pýtať aj na to, kde odpovede, ktoré dostávam, nájdem v zmluve. Prečo?

Ľudia radi počujú tú správnu odpoveď. Na strane druhej, keď sa niečo stane a majú mať vyplatené peniaze (napríklad za úraz), tak sa čudujú, že im neboli vyplatené, aj keď im to pri uzatváraní zmluvy povedali. Je treba si uvedomiť, že podpisujem zmluvu, nie to, čo mi povedal predajca alebo poradca.

Vieme, za čo platíme?

 Ak sa rozhodnete daný produkt podpísať a uzavrieť, zhodnoťte si racionálne, čo do toho dáte a aký to bude mať pre Vás prínos. Pri kúpe tovaru to berieme ako samozrejmosť, ale pri kúpe finančného produktu je to až na poslednom mieste. Ľudia sú ochotní platiť mesačne peniaze za zmluvy – pritom ani nevedia, kde ich majú, nastavia si príkaz a mesačne ich platia.  Napríklad, pri kúpe auta čakáme za svoje peniaze adekvátnu kvalitu a platia nám záručné doby. Nové auto si majitelia dávajú poistiť na rôzne udalosti. Keď uvedená udalosť nastane, platia záručné podmienky alebo podmienky poistnej zmluvy. Aby uvedené podmienky platili, majiteľ auta musí pravidelne vykonávať servisné prehliadky a zaplatiť za ne.

 Tu sa to dodržiava, avšak pri finančných produktoch ľudí často nezaujíma, čo si uzatvorili. Preto, ak nastane nejaký problém, prestanú za zmluvu platiť, úspešne tak prídu o svoje peniaze, ktoré tam doteraz vložili a chybu hľadajú v poradcovi.

Vždy žiadajte viac

 Aj pri finančnom produkte je potrebné vykonávať „servis“, nie rušiť zmluvu. Ak si  uzatvárate zmluvu, skúste sa predajcu opýtať, či Vám poskytne svoj súkromný mobil a či mu môžete zavolať aj cez víkend, ak by ste potrebovali jeho pomoc. Veľakrát sa udalosť stane práve vtedy, keď on už má po pracovnej dobe. Práve v takýchto situáciách dokáže klient oceniť snahu a kvalitu poradcu.

 Opäť vidíme, aké sú dôležité slová a čiarky v zmluvách. Môžem si správnym spôsobom  vybrať absolútne nevhodný produkt .

 Takže prajem každému, aby si vyberal správne finančné produkty.

 

 

Miroslav Kykloš

Venuje sa najmä servisu starých zmlúv, investíciám a kombinovaniu produktov.

Viac od autora →