Životná poistka je ako auto. Zistite si jej parametre

Životná poistka je ako auto. Zistite si jej parametre

Často sa stáva, že finanční poradcovia v teréne predávajú produkty ako tie "naj", no sami ich nevlastnia. Čo s tým, sa dozviete od regionálneho riaditeľa SALVE Miroslava Kykloša.

Ľudia na otázku, či by chceli vedieť viac o financiách, často reagujú negatívne. Nemajú záujem si ani vypočuť finančného poradcu. Pýtate sa prečo?

Za totalitného režimu ľudia nepociťovali infláciu, životná poistka sa nemenila, nedalo sa do nej vstupovať a o 20 rokov dostali svoje peniaze a boli navyše celé obdobie krytí.

Po nežnej revolúcii sa všetko zmenilo. Zrazu sa v reálnom živote, vo finančnom svete, dejú zmeny veľmi rýchlo. Zmeny sú také náhle, že ak človek nie je znalý informácii a tieto zmeny odmieta, tak s najväčšou pravdepodobnosťou príde o peniaze. Prípadne budú na jeho neznalosti profitovať iní ľudia.

Pri výbere finančného produktu sú tri možnosti, ako sa ľudia rozhodujú:
a.) nedajú si poradiť od nikoho a rozhodujú sa impulzívne, bez rozmýšľania a často nesprávne
b.) dajú si poradiť od známych, finančného poradcu, pracovníka banky, poisťovne
c.) majú kvalitné informácie a poradia si sami

Veľa ľudí má stále predstavu, že pracovník banky či poisťovne, by im predsa zle neradil. Je to jeho práca a predsa vie, čo robí. Na druhej strane si treba uvedomiť, že je platený za to, že predáva finančné produkty banky, v ktorej je zamestnaný.

Ak sa rozhodujte o finančnom produkte, mali by ste si dopredu spísať, čo chcete riešiť a čo od toho očakávate. Priority, v akom poradí by ste mali uzatvárať finančné produkty a hlavne, na čo ktorý produkt potrebujete.

Ponúka len to, čo má vyskúšané
Ak si už necháte poradiť od finančného poradcu, tak by som odporúčal preveriť kvalitu informácii, ktoré dostanete. Či vie, čo predáva, či aj on vlastní rovnaké produkty, akú má znalosť o samotnom produkte a poplatkoch.

Ak vám odporúča zrušiť zmluvy, pýtajte sa, aké sú poplatky za uvedené zrušenie a hlavne dôvody, prečo by ste mali uvedené zmluvy zrušiť. Často sa stáva, že finanční poradcovia v teréne predávajú produkty ako tie "naj", no sami ich nevlastnia.

Poplatky, poplatky, a zase poplatky
Tiež by som radil, aby sa klienti zaujímali o poplatky spojené s uzatvorením uvedeného produktu. Rôzne finančné produkty sú také isté produkty ako káva, mlieko, auto. Ak si idete kupovať materiálnu vec, tak zisťujete, aké má daná vec parametre a koľko vás to bude stáť.
Pri finančných produktoch je dôležité vedieť, čo platíte a za čo platíte. Skutočnosť je ale iná. Ľudia platia nie malé sumy a ani nevedia, aký majú produkt. Veľakrát nemajú ani zmluvu a nevedia, v ktorej inštitúcii produkty majú.

Preto si dovolím tvrdiť, že v každej rodine by mal byť minimálne jeden človek, ktorý robí s financiami a vie poradiť, ako uzatvoriť zmluvu, na čo si dávať pozor, prípadne na koho dôveryhodného sa obrátiť.
 

Miroslav Kykloš

Venuje sa najmä servisu starých zmlúv, investíciám a kombinovaniu produktov.

Viac od autora →